۳۰۰ هزار تومان در مقابل ۷۰۰ هزار تومان؛ شجریان در مصاف کنسرت گذاران لاکچری
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۱۶۷۷
روزنامه اینترنتی فراز نوشت: شانس با موسیقی ایران یار است که هنوز هنرمندانی نظیر همایون شجریان در این مدیوم حضور دارند که سود چند صدمیلیونی و چه بسا میلیاردی خود را ببخشند تا دانشجویان به صورت رایگان موسیقی خوب گوش کنند...
احتمالا این روزها در فضای مجازی اخبار کنسرت همایون شجریان را با عنوان «سیاوش» دیده اید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بلیط ها در آستانه میلیونی شدن!
یکی از مهم ترین مصادیق برای آنچه در سطرهای بالا اشاره شد، کنسرت نمایش «سیصد» کاری از سهراب پورناظری به کارگردانی امیر جدیدی و آهنگسازی تهمورس پورناظری است که رضا بهرام نیز در آن خواهد خواند. برنامه ای که از امروز در مجموعه تاریخی کاخ سعدآباد تهران به روی صحنه می رود. ظاهرا داستان این نمایش درباره حمله مغول به ایران است و درواقع واکنشی است به فیلم «۳۰۰» که سالها پیش ساخته شد.
با مراجعه به سایت خرید بلیط، بلیطهای موسیقی پاپ تهران عمدتا از ۱۰۰ هزار تومان شروع می شود و سقف آنها حدود ۴۳۰ هزار تومان است. اما «سیصد» به یکباره مرزها را در نوردید. قیمت بلیط این کنسرت نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان است!
البته محمدحسین توتونچیان، تهیه کننده کنسرت نمایش «سی صد» در نشست خبری این پروژه گفته است: «هم اکنون ارزانترین بلیط کنسرتها از ۲۰۰ هزار تومان شروع میشود و به بالاتر میرود. اما ما به تصمیم جمع، بنا را بر این گذاشتیم که قیمت بلیط ها از ۷۰ هزار تومان آغاز شود تا اقشار مختلف مردم بتوانند از برنامه ما استفاده کنند.»
اینکه در این نشست رسانهای اعلام شد که «برای رفاه حال آن دسته از تماشاگرانی که به دلیل شرایط اقتصادی قادر به خرید بلیط با قیمت بالا نیستند، کف قیمت بلیط ۷۰ هزار تومان اعلام شده است»، شاید مخاطب را از این سخاوت، مشعوف کند اما نیم نگاهی به سایت ایران کنسرت و صفحه فروش بلیط ها، ورق را برمیگرداند و مشخص می کند که این ادعاها بیشتر، شوخی و نمایش تبلیغاتی بود و واقعیت چیز دیگری است!
فارغ از این که چند درصد از مردم (نه اطرافیان و آشنایان برگزارکنندگان) توانستند و میتوانند بلیط ۷۰ و ۱۰۰ هزار تومانی را خریداری کنند، سهم بلیط ۷۰ تومانی از مجموع تعداد بلیطهای یک شب اجرای این نمایش بین ۵ تا ۱۰ درصد است؛ ۵ تا ۱۰ از مجموع ۴ هزار بلیط برای فروش! باتوجه به این که عدد دقیقی در اختیار رسانهها قرار داده نشده حتی ممکن است از این رقم هم کمتر باشد. نکته مهمتر این است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد بلیطها به میانگین بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان اختصاص دارد.
شاید با توجه به تورم موجود و حضور برخی چهره ها در این کنسرت نمایش، عدهای بگویند بلیت ۶۹۵ هزار تومان، یعنی همان ۷۰۰ هزار تومانی که به خاطر بار روانی، ۵ هزارتومان از آن کم شده، رقم معقولی است! اما اگر این رقم را برای یک خانواده ۴ نفره تعریف کنیم، با متوسط قیمت بلیط ۵۰۰ هزار تومانی، تنها ۲ میلیون صرف خرید بلیط بدون هزینه های جانبی خواهد شد! حال با توجه به ظرفیت سالن و سه روز اجرا اگر این میانگین ۵۰۰ هزار تومان را در ۱۲ هزار نفر ضرب کنیم، به ۶ میلیارد تومان ناقابل خواهیم رسید!
کنسرت ها در مسیر کالای لوکس شدن
باید اضافه کنیم که در ادامه لاکچری شدن اجراهای موسیقی، بلیط کنسرتهای امید حاجیلی و اشوان در کیش نیز از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسید. قیمت بلیط کنسرتِ ۲۶ خرداد هوروشبند در کیش نیز از ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. این در حالی است که قیمت بلیط کنسرتهای حجت اشرفزاده و احسان خواجهامیری در تهران از ۱۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.
معنی دیگر این قیمت ها این است که برگزارکنندههای کنسرت در ایران از قانون خاصی برای قیمتگذاری بلیط ها پیروی نمیکنند و هر گروهی با هر قیمتی که بخواهد، نرخ تعیین میکند. در این صورت، اگر قرار بر بالارفتن بیحساب و کتاب قیمتها باشد، به زودی رفتن به کنسرت هم مخصوص طبقهای خاص خواهد بود. با این حال شانس با موسیقی ایران یار است که هنوز هنرمندانی نظیر همایون شجریان در این مدیوم حضور دارند که سود چند صدمیلیونی و چه بسا میلیاردی خود را ببخشند تا دانشجویان به صورت رایگان موسیقی خوب گوش کنند...
تماشاخانه ببینید| ماجرای طلاق گرفتن یک روحانی که در تلویزیون پخش شد ببینید| یکی از عجایب علم؛ قارچهای جنگلی که در شب فانوس دریایی میشوند فیلم های دیگرمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: ۷۰۰ هزار تومان بلیط کنسرت قیمت بلیط کنسرت ها بلیط ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/